Betöltés...

Válogatás a modern magyar festészet remekeiből

Tóbiás Krisztián (szerk.)

Masterpieces of modern hungarian painting


Ár: 3.000 Ft

Raktáron

Balatonfüred Városért Közalapítvány, Balatonfüred
Balatonfüred Kulturális Nonprofit Kft.
210 x 210 mm, fűzött, 84 oldal
Kiadás éve: 2015
Fordító: Sarkady-Hart Krisztina
Sorozat: Tempevölgy albumok
ISBN: 978-963-9990-38-8

Radnóti Sándor -  Megnyitóbeszéd

Hölgyeim és Uraim,

hadd kezdjem egy anekdotával, az egyik legszebb festő-anekdotával, amit ismerek. Lossonczy Tamáshoz, a 105 évet megélt jelentős festőhöz utolsó éveiben ellátogatott egy műgyűjtő - ő mesélte nekem. Elmondta, kicsoda, s azt is, hogy van egy világháború utáni képe tőle, amelyet le is írt: konstrukcióját, színeit. A mester magába süppedt, nem reagált. Körbejárt a műteremben, majd - látva, hogy beszélgetésre nem fog sor kerülni - távozni készült. Már az ajtóban állt, amikor a festő utána szólt: - Van abban kék is!

Tíz évvel ezelőtt Kovalovszky Márta szép könyvet adott ki A modern magyar festészet remekei címen, amelynek játékszabálya az volt, hogy minden mestertől egy nagy kép szerepelt, de kisebb méretben időnként megjelentek analógiák ugyanattól a festőtől, vagy másoktól. Lossonczytól a Spárgakompozició és a Vonzás című 1946-os munka. A műveket megvilágító elemzések kísérték. Az ilyen vállalkozás tétje a műértés - francia-angol keveréknyelven connoisseurship - és az ízlésbiztonság. Az ízlés furcsa dolog: egyszerre törekszik egyetértésre és személyességre. Kovalovszky könyve ennek következtében lett egy évszázad művészettörténete és egy művészettörténész saját képzeletbeli múzeuma. A jelen kiállításnak hasonló a koncepciója és hasonló a címe. De a médium megváltozása lényeges különbségekről gondoskodik. A könyvben kétszázhuszonegy képet lehetett bemutatni, itt negyvennyolc művet láthatunk a falakon. Ami rendelkezésre áll a reprodukció számára, nem föltétlenül kölcsönözhető is. Így aztán másik Ferenczy Károlyt, másik Egryt, másik Keserüt, másik Nádlert kellett keresni, és sok jelentős mester kimaradt. Másfelől viszont a személyes találkozást a festménnyel semmilyen reprodukció nem helyettesítheti. A könyv reprezentatívabb, a kiállítás élményszerűbb. Van azonban mindkettőnek körülbelül a felénél egy fordulat, amelyen érdemes elgondolkodnunk. Az idő fordulata ez, a történeti időből megérkezünk a széles értelemben vett jelenbe, ahol a különböző nemzedékekhez tartozó élő mesterek tanyáznak, meg azok a már eltávozottak, akikre még közvetlenül emlékezhetünk. A válogatónak bizonyosan más a viszonya a régiekhez és a maiakhoz.



Részletes keresés