Betöltés...

Határon túli magyar oktatási és nevelési intézmények adattára

Fábri István – Fodor Szabolcs (szerk.)

[Lépjen velünk kapcsolatba az árért]

Raktáron

Márton Áron Szakkollégium, Budapest
170 x 240 mm, fűzött, 260 oldal
Kiadás éve: 2004
ISBN: 963-214-911-4

2000 tavaszán vette kezdetét az az átfogó adatgyűjtés, amelynek eredményeként létrejött a Kárpát-medence magyar oktatási és tudományos intézményeinek adatbázisa - Oktatási Kataszter (a továbbiakban: Oktatási Kataszter). A Márton Áron Szakkollégium által koordinált kutatási program két szempontból is úttörő jellegű vállalkozásnak számít. A létrejött adatbázis egyrészt egységes szempontrendszer alapján mind a hét szomszédos ország (Szlovákia, Ukrajna, Románia, Szerbia és Montenegró, Horvátország, Szlovénia, Ausztria) magyar (vagy részben magyar) közoktatási, felsőoktatási és tudományos intézményeinek összehasonlító elemzését teszi lehetővé, másrészt az érintett intézmények és azok adatai mindenki számára elérhetővé váltak egy internetes kereső rendszer segítségével.

A Magyar Állandó Értekezlet Oktatási Szakértői Bizottságának kezdeményezésére és az Oktatási Minisztérium háttérintézményeként működő Apáczai Közalapítvány támogatásával elindított kutatási program egyik alapvető célja a mindenkori oktatási kormányzat határon túli magyar támogatáspolitikájának tudományos igényű megalapozása. A magyar nyelvű oktatás és képzés, illetve a magyar tudományosság intézményrendszerének komplex feltérképezése azonban lehetővé teszi az adatbázis további, többirányú hasznosulását is. A Miniszterelnöki Hivatal Informatikai Kormánybiztossága is pozitívan értékelte az adatbázis létrehozása érdekében végzett munkákat, és - az Apáczai Közalapítvány további segítsége mellett - 2002-ben jelentős támogatást nyújtott a program újabb fejlesztéséhez.

A kutatási program vezetői az alábbiakban jelölték meg az adatbázis lehetséges jövőbeni hasznosulásait:

a.) határon túli magyar támogatáspolitika megalapozása

b.) összehasonlító oktatási rendszervizsgálatok, oktatásszociológiai elemzések készítése

c.) információforrás a szféra különböző szereplői számára

d.) szakmai és intézmények közötti kapcsolatépítés segítése

Az adatgyűjtés első szakaszában az elemi, az általános és a középfokú, illetve a felsőoktatási és tudományos intézmények felmérése zajlott le. Ez utóbbi intézmények körében a standard kérdőíves adatgyűjtés kiegészítéseként egy mélyinterjús vizsgálat lefolytatására is sor került. Ennek lebonyolításában magyarországi és határon túli fiatal szociológusok működtek közre.



Részletes keresés