Betöltés...

Dear India - Transzszibériai álom

Dobai Péter – Sára Sándor - Kardos István – Sára Sándor

Megvalósulatlan filmek forgatókönyvei


Ár: 3.600 Ft

Raktáron

MMA Kiadó, Budapest
200 x 225 mm, fűzött, 278 oldal
Kiadás éve: 2018
Sorozat: Láthatatlan filmtörténet
ISBN: 978-615-5869-09-9

Maradhat-e egy film az íróasztalfiókban? Igen is, meg nem is. Egy kész film nyilván nem kerülhet oda - legfeljebb a polcra, ha nem mutatják be -, de a kreatív előkészítő munka különböző fázisai (szinopszis, irodalmi vagy technikai forgatókönyv) igen. Ennek többféle oka lehet. Az egyik alapvetően gazdasági: nem sikerül a gyártás anyagi hátterét megteremteni. A másik politikai: a terv sérti a fennálló hatalom érdekeit. A magyar film történetében mindkettőre, valamint további különleges esetekre is számos példát találunk, ráadásul gyakran olyan klasszikus alkotókkal összefüggésben, akikről úgy gondoljuk, már mindent tudunk. A megvalósulatlan forgatókönyvek, ha nem írják is át egyes rendezők életművét, árnyalják, gazdagítják a róluk alkotott képet, s ugyanezt teszik a filmtörténeti folyamatokkal: megrajzolják egy-egy korszaknak a szó szoros értelmében vett láthatatlan aspektusát. Végül, de nem utolsósorban e forgatókönyvek irodalmi értékű, érdekes olvasmányok. Csak sajnálhatjuk, hogy nem lett belőlük film. Közreadásukkal legalább képzeletünk mozivásznán életre kelhetnek.

A Láthatatlan filmtörténet című új könyvsorozat első kötetében Szőts István Tetemrehívás című művének forgatókönyve, a sorozat másik kötetében Sára Sándor Kossuth-díjas operatőr, filmrendező két megvalósulatlan forgatókönyve olvasható a rendező bevezetőjével.

A kötetben Sára Sándor és Dobai Péter Dear India, valamint Kardos István és Sára Sándor Transzszibériai álom című filmjének irodalmi forgatókönyvei szerepelnek, amelyek a rendszerváltozás után pénz hiányában nem kerülhettek filmvászonra. A Dear India Amrita Sher-Gil magyar-indiai festőnő életét dolgozza fel, a Transzszibériai álom pedig egy tragikus gulágtörténetét idéz fel. Az indiaiak vállalták volna a festőnőről szóló film megvalósítását, a rendező három hónapig terepszemlét tartott Indiában, fotókat is készített, de mindeközben Magyarországon nem sikerült a megfelelő anyagi hátteret megteremteni a megvalósításhoz. Az irodalmi forgatókönyvet Dobai Péter jegyzi, aki hihetetlen asszociációval írta meg a magyar-indiai festőnő kalandos életét – hangsúlyozta a rendező.

Amrita Sher-Gil 1913-ban Budapesten született, édesanyja magyar, apja Umrao Sher-Gil szikh herceg volt. Művészete, kalandos élete, rejtélyes halála, utazásai, heves szexuális élete és házassága mind filmre kívánkoztak volna – hangoztatta a Kossuth-díjas író.

Forrás



Részletes keresés